Τελική απόφαση της Ε.Ε – Απαγόρευση χρήσης μολύβδινων σκαγιών MONO στους υγροτόπους


14/12/2020

• ΜΕ ΑΠΟΦΑΣΗ ΤΟΥ ΕΥΡΩΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟΥ
Απαγόρευση χρήσης μολύβδινων σκαγιών MONO στους υγροτόπους

Η απόφαση αυτή πρέπει να αξιολογηθεί άμεσα από τον υπουργό Δικαιοσύνης για την παράβαση ευρωπαϊκών αρχών και τα υπουργεία Εθνικής Άμυνας και Προστασίας του Πολίτη για τη δυνατότητα χρήσης μολύβδινων πυρομαχικών σε υγροτόπους από το Στρατό και τις Αστυνομικές αρχές (π.χ. Έβρος)
Στα πλαίσια μίας γενικότερης θεώρησης για μείωση του μολύβδου στο περιβάλλον, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο    αποδέχθηκε την προηγούμενη Τετάρτη την πρόταση για απαγόρευση των μολύβδινων πυρομαχικών στο κυνήγι και τη σκοποβολή στους υγροτόπους. Και αυτό, παρότι υπάρχουν έρευνες των υπουργείων Περιβάλλοντος της Ε.Ε    που αποδεικνύουν ότι τα μολύβδινα σκάγια επιβαρύνουν το περιβάλλον σε ποσοστό μικρότερο του 0,8 %…

Για την Ελλάδα, η απόφαση αυτή πρέπει να αξιολογηθεί άμεσα από τον υπουργό Δικαιοσύνης για την παράβαση ευρωπαϊκών αρχών, για την δυσκολία εφαρμογής
της και τα σοβαρά νομικά προβλήματα που θα προκύψουν όχι μόνο για τους Έλληνες κυνηγούς, αλλά και για τα όργανα επιβολής του νόμου.

Αντίστοιχα πρέπει να αξιολογηθεί από τα υπουργεία Εθνικής Άμυνας και Προστασίας του Πολίτη για τη δυνατότητα χρήσης μολύβδινων πυρομαχικών σε υγροτόπους από το Στρατό και τις Αστυνομικές αρχές (π.χ. Έβρος), από το υπουργείο Αθλητισμού για τη λειτουργία Σκοπευτηρίων κοντά σε υγροτόπους, από το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων για τη χρήση μολύβδινων υλικών στα σύνεργα των ψαράδων και ασφαλώς από το υπουργείο Περιβάλλοντος για τις όποιες διορθωτικές ενέργειες οφείλει να κάνει.
Ειδικά όμως ο υπουργός Δικαιοσύνης μπορεί να επιστρέψει την εισήγηση πίσω, λόγω των παραβιάσεων βασικών αρχών της Ε.Ε.
Όλα ξεκίνησαν όταν ομάδα Ευρωβουλευτών ζήτησε την απόσυρση της συγκεκριμένης εισήγησης της Επιτροπής REACH, που υπάγεται στην Ευρωπαϊκή Διεύθυνση Χημικών (ECHA -European Chemistry Agency) της Ε.Ε καθώς είναι διατυπωμένη με λάθη και ασάφειες, που δεν θα εξυπηρετούν ούτε τον πολίτη, ούτε τα ελεγκτικά όργανα των Αρχών. Να διευκρινίσουμε ότι η ψηφοφορία δεν αφορούσε την απαγόρευση των μολύβδινων σκαγίων, αλλά την επιστροφή μιας προβληματικής εισήγησης, ώστε να επανέλθει διορθωμένη στο Ευρωκοινοβούλιο για να εξυπηρετεί πραγματικά τον στόχο της.
Το Ευρωκοινοβούλιο φάνηκε ιδιαίτερα προβληματισμένο καθώς με σχετικά μικρή πλειοψηφία δεν επιστράφηκε η εισήγηση (293 ψήφοι να γυρίσει πίσω, 39 λευκά και 362 να παραμείνει ως έχει).

Προηγήθηκε μια εντελώς οριακή απόφαση της Επιτροπής Περιβάλλοντος της ΕΕ
•(ENVI) που απαρτίζεται από 80 Ευρωβουλευτές όπου οι 42 στήριξαν την απόφαση απαγόρευσης, 33 την καταψήφισαν και μερικά λευκά/απόντες. Για να περάσει και να
οδηγηθεί στο Ευρωκοινοβούλιο απαιτούνταν 41 ψήφοι (οι Έλληνες Ευρωβουλευτές στήριξαν την απαγόρευση, ενώ στην επιτροπή αυτή δεν μετέχει κανένας Ευρωβουλευτής από το κυβερνών κόμμα!).
Και εκεί η ψηφοφορία αφορούσε την επιστροφή της προβληματικής εισήγησης.
Η επίσημη θέση των κυνηγετικών οργανώσεων της Ευρώπης ήταν ναι στην απαγόρευση των μολύβδινων αλλά όχι με τρόπο προβληματικό, που μόνο δυσκολίες θα δημιουργήσει.
Έτσι κι αλλιώς σε 23 χώρες της ΕΕ απαγορεύονται τα μολύβδινα σκάγια στους υγροτόπους, αναμεσά τους και η Ελλάδα.
Στη χώρα μας από τις 6/9/2013 δεν επιτρέπεται η χρήση μολύβδινων σκαγιών για το κυνήγι πτηνών σε υγροτοπικά οικοσυστήματα [(ΦΕΚ: Β/1495-6/9/2010), άρθρο 8, παρ.4)].
Οι ελληνικές κυνηγετικές οργανώσεις ενημέρωσαν αναλυτικά τους Ευρωβουλευτές, αλλά και τα μέλη της Επιτροπής REACH. Αντίστοιχα συμμετείχαν σε ειδικές
επιτροπές ώστε να αναδειχθούν οι κοινωνικές και οικονομικές επιπτώσεις για τον Έλληνα κυνηγό.

Επιγραμματικά τα προβληματικά σημεία της εισήγησης ήταν:

α) αναφέρεται σε απαγόρευση μολύβδου στους υγροτόπους χωρίς να είναι σαφές νομικά τι θεωρείται υγρότοπος (δηλ. αν και ένα ρέμα, μια πλημμυρισμένη προσωρινά
έκταση, ένας ορυζώνας σε πεδιάδα, κ.ά) αλλά και χωρίς να υπάρχει σαφής οριοθέτηση όλων των υγροτόπων
β) εισηγείται να υπάρχει και μια ζώνη απαγόρευσης γύρω από τον κάθε υγρότοπο, μια πρόταση περίπλοκη για μη οριοθετημένους υγροτόπους
γ) εισηγείται απαγόρευση κατοχής και μεταφοράς μολύβδινων σκαγίων σε υγροτόπους, άσχετα αν υπάρχει χρήση ή όχι.

Μάλιστα η εισήγηση αυτή της Επιτροπής REACH έγινε χωρίς να λάβει τέτοιες οδηγίες από την προϊσταμένη της υπηρεσία την ECHA, ενώ κατά παρέκκλιση μείωσε
την περίοδο προσαρμογής από τα 3 στα 2 χρόνια. Επιπλέον η κοινωνικοοικονομική επιτροπή (SEAC) του ίδιου επιστημονικού οργανισμού (ECHA) επισήμανε τα
προβληματικά σημεία της εισήγησης της REACH, δηλ. μια επιτροπή από τον ίδιο ευρωπαϊκό οργανισμό εκφράζει επιφυλάξεις.
Οι συντονισμένες ενέργειες της Πανευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Κυνηγών FACE και του Παγκόσμιου Οργανισμού για το Κυνήγι και την Σκοποβολή WFSA (και στους
δύο φορείς είναι ενεργά μέλη οι ελληνικές κυνηγετικές οργανώσεις) είχαν ως σήμερα τα εξής αποτελέσματα:
– να περιοριστεί η περίμετρος ζώνη απαγόρευσης από τα 400 μέτρα στα 1000 μέτρα
– να χρησιμοποιηθεί ως βάση για τον ορισμό του υγροτόπου όχι η ευρεία έννοια της

Σύμβασης Ραμσάρ αλλά η έννοια που δίνει η Παγκόσμια Σύμβαση για τα Μεταναστευτικά Πτηνά
– να απαγορεύεται η μεταφορά μολύβδινων σκαγίων και όχι γενικά η κατοχή στους υγροτόπους
– να αναδείξει την παράβαση βασικών αρχών της Ευρωπαϊκής Ένωσης και ειδικά της Αρχής της Αναλογικότητας και του τεκμηρίου της Αθωότητας και τέλος,
– η Ευρωπαϊκή Επιτροπή να προτείνει στα Κράτη Μέλη να έχουν αυτά τη διακριτική ευχέρεια για τις υγροτοπικές περιοχές εφαρμογής…

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ